Het op mobiliteit gerichte knooppuntennetwerk Hub Groningen Drenthe heeft de afgelopen jaren een ontwikkeling doorgemaakt waarbij het accent is verschoven van mobiliteit naar leefbaarheid. De ambitie van het programma is dat alle mensen in Groningen en Drenthe makkelijk gebruik moeten kunnen maken van voorzieningen voor ontmoeting, boodschappen, zorg, werk, onderwijs, cultuur en sport. Deze verandering in ambitie vraagt om een ander verhaal dan het Hub-programma. Senza Communicatie heeft in samenwerking met Puuridee geholpen dit nieuwe verhaal een naam en gezicht te geven.
De behoefte aan een andere naam en huisstijl vloeit logisch voort uit de communicatiestrategie voor het nieuwe programma. Wij begeleidden het programmateam bij de positionering van het programma en hielden op basis daarvan meerdere brainstorms om te komen tot een nieuwe programmanaam. Na deze brainstorms en de visualisatie van twee potentiële namen, koos het programmateam uiteindelijk voor de naam: Bindwerk. Met de slogan: “Maakt meedoen makkelijk”.
Toepasselijke huisstijl
De volgende stap was het realiseren van een passende en aansprekende huisstijl. Puuridee werkte in samenwerking met Senza verschillende beeldmerken en toepassingen uit. In nauw overleg met de programmamanager kwam vervolgens het uiteindelijke ontwerp tot stand: een logo, huisstijlkleuren en lettertypen. De huisstijl kon meteen toegepast worden, want al snel na de keuze van de naam en beeldmerk stond het programmateam op de Noordelijke Promotiedagen in Martiniplaza Groningen (november 2024). Daar presenteerden ze de bijzondere Bindwerk-Expeditie (VW-bus met caravan) en verschillende promotiemiddelen zoals een folder, beachvlag en roll-upbanner. Nieuwsgierige bezoekers konden daar meteen hun ideeën inbrengen voor de bereikbaarheid van voorzieningen in Groningen en Drenthe. En wie dat niet deed, kan dat de komende tijd op veel verschillende plekken in Groningen en Drenthe doen. Want de Expeditie is gestart.
Meer weten over Bindwerk? Ga naar www.provincie.drenthe.nl/bindwerk.