Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Drenthe gaat voor Mono

Even een appje sturen, een ander nummer aanzetten in je playlist of een kort belletje plegen. We doen het bijna allemaal wel eens als we onderweg zijn in de auto of op de fiets. Altijd online en bereikbaar zijn is namelijk heel handig, maar in het verkeer is het levensgevaarlijk. Daarom sloegen het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe, Veilig Verkeer Nederland, de politie en ANWB de handen ineen om smartphonegebruik in het verkeer tegen te gaan. Ze vroegen Senza om hen hierbij te helpen.

We zitten inmiddels zo vastgeplakt aan onze telefoon dat deskundigen spreken van een ‘verslaving’. En verslavingsgedrag vraagt om meer dan alleen een voorlichtingscampagne. Om die reden schakelden de partners de hulp in van Tom de Bruyne; een specialist in gedragsbeïnvloeding. Samen met alle partners volgden we een tweedaagse workshop over gedragsverandering. Tijdens de workshop legden we de basis voor een Drentse ‘gedragsinterventie’. We richtten ons daarbij op twee doelgroepen: woon-werkverkeer en jonge fietsers. Het doel? Drenthe ongestoord onderweg krijgen.

Check voor vertrek je telefoon!
In de gedragsinterventie gericht op woon-werkverkeer ligt de focus op het creëren van een nieuwe sociale norm. Organisaties en hun medewerkers moeten het niet normaal meer vinden om onderweg met hun telefoon bezig te zijn. Om dit te bereiken, ontwikkelden we samen met de partners een speciale toolkit waarmee we organisaties in Drenthe willen bereiken. Met die toolkit willen we organisaties stimuleren een ‘Checkplek’ in te richten. Dat is een plek – in dit geval binnen de organisatie - waar medewerkers nog even rustig en relaxed hun telefoon kunnen checken voordat ze op de fiets of in de auto stappen. We roepen deelnemende organisaties ook op om samen met medewerkers een convenant te ondertekenen. Daarmee beloven ze onderweg offline te zijn. De toolkit zit verder vol met andere middelen om medewerkers te stimuleren Mono te rijden. Univé, RTV Drenthe en provincie Drenthe zijn de eerste bedrijven die in de vorm van een pilot met de toolkit aan de slag gaan.

www.monodrenthe.nl 
Naast het ontwikkelen van een toolkit en Checkplek, werd er ook een Drentse Mono-website opgezet: www.monodrenthe.nl. De website is bedoeld voor bedrijven en andere geïnteresseerden. Bezoekers vinden er informatie over de gedragsinterventie, toolkit en kunnen er ervaringsverhalen lezen van Drentse organisaties die zich al inzetten voor Mono. Bedrijven die ook mee willen doen, kunnen zich aanmelden op de website. 

Fietsende scholieren
Op de fiets met je telefoon bezig zijn, is sinds 1 juli 2019 verboden. Doe je het wel, dan riskeer je een boete van 95 euro. Die handhaving is belangrijk, maar er is meer nodig. De Drentse partners bedenken daarom ook een speciale aanpak gericht op scholieren van 10 t/m 18 jaar. Een lastige doelgroep, omdat er bij jongeren nog meer sprake is van verslaving dan bij de doelgroep woon-werkverkeer. Om die reden gaan de partners eerst in gesprek met scholieren uit verschillende Drentse gemeenten. De partners hopen zo een beter beeld te krijgen van het smartphonegebruik onder jongeren en hun behoeften.

Senza’s rol
De rol van Senza in dit project is breed. Zo waren we tijdens de workshop over gedragsverandering medebedenker van de interventie om in de publieke ruimte een plek in te richten die stimuleert daar nog even een smartphone te checken. We werkten dit concept verder uit en ontwikkelden het creatieve concept én de naam Checkplek. In overleg met de partners stelden we een plan van aanpak op en werkten we de eerste actie uit, gericht op organisaties en bedrijven in Drenthe. Voor het ontwerp van een complete toolkit met campagnematerialen schakelden we Frissekom in. De website bouwde Appedemic. Bij Senza zorgden we voor informatieve en pakkende web- en voorlichtingsteksten. Ook dachten we mee over het ontwerp van de website. Tot slot gaven en geven we tijdens de gehele campagne advies over de communicatie.