Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Fietshelmcampagne Groningen

Fietsen heeft veel voordelen: het is goed voor je gezondheid, duurzaam voor het milieu, laagdrempelig en het vermindert stress. Maar het aantal fietsongevallen neemt nog altijd toe. Met als gevolg mensen die last hebben van hoofd- of hersenletsel. Gelukkig kun je dit risico verkleinen door het dragen van een fietshelm. Om het dragen van een fietshelm te promoten, kregen alle Groningers 25 euro korting op een goedgekeurde fietshelm. Deze actie was een initiatief van provincie Groningen en Verkeerswijzer Groningen in samenwerking met Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV). Senza ontwikkelde een campagne om de actie te promoten: Groningen zet 'm op!

De looptijd van de kortingsactie was vanaf 10 april tot en met 8 mei 2024, of tot de 1.600 fietshelmen met korting zijn verkocht. Voor het verkrijgen van de korting moest de fietshelm aan de volgende voorwaarden voldoen: minstens €49 kosten en CE 1078 of CE 1080 goedgekeurd zijn.

Middelenmix
Om zoveel mogelijk Groningers op de hoogte te stellen van de kortingsactie realiseerden we een gevarieerde middelenmix. Zo hingen er posters in fietsenwinkels die deelnemen aan deze actie. Kwam je flyers tegen in de bibliotheek en op het gemeentehuis. Of in de schooltas van je kind, als dat mee heeft gedaan aan een verkeersles op school. Ook werden er flyers uitgedeeld verschillende Doortrappen-activiteiten. Daarnaast werd de actie via social media bekend gemaakt, zowel met foto’s als met een toffe video-campagne. En op de provincie-informatiepagina in de huis-aan-huisbladen vertelde neuroloog Bram Jacobs (UMCG) nog even hoe nuttig die fietshelm is.

Voor het ontwerp van de poster en flyers werkten we samen met Frissekom. De foto’s zijn gemaakt door Ronald Zijlstra en de video door Kwinkslag Creative Agency.

Succesvol
In vijftien dagen waren alle beschikbare 1.600 fietshelmen met korting uitverkocht. Van de mensen die een fietshelm met korting kochten was 79 procent ouder dan zestig jaar. En de meeste helmen, 38 procent, werden verkocht in de gemeente Groningen. Ook kwamen er veel positieve reacties van fietsenhandelaren binnen: “Wij vonden het een mooie actie die ook wel effect heeft gehad. Volgens mij aardig wat klanten die het over de drempel heeft geholpen”, en “Ik heb vaak van klanten gehoord dat de actie ze net even over de streep heeft geholpen om een helm aan te schaffen”.