Als de dagen weer korter worden en het sneller donker is, is het extra belangrijk om goede fietsverlichting te voeren en zichtbaar te zijn in het donker. Om Friese jongeren te wijzen op het belang van fietsverlichting heeft het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) de gemeenten gevraagd de landelijke ‘Aan’-campagne van het Rijk uit te dragen. Daarnaast was het de wens van het ROF om de fietsverlichtingscampagne van de ANWB in de provincie Fryslân te versterken. Aan ons de vraag om deze ANWB-actie te coördineren en advies te geven over de in te zetten middelenmix.
Het doel van de fietsverlichtingscampagne van de ANWB was jongeren (18 – 25 jaar) bewust maken van het belang van goede fietsverlichting voor de verkeersveiligheid. Want hoewel steeds meer fietsers hun licht aan hebben, geeft de ANWB aan dat ruim 20 procent nog steeds zonder goedwerkende verlichting fietst. Vooral jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar vallen binnen deze 20 procent.
De campagne ‘Zet je licht aan’
De ANWB-actie liep van 28 oktober tot en met 10 november. Met behulp van een video waarin een captcha wordt gebruikt, lieten ze de doelgroep ervaren hoe moeilijk het is om fietsers zonder licht in het donker te zien. In alle campagne-uitingen riepen ze mensen op om naar www.anwb.nl/zetjelichtaan te gaan. Daar konden ze zelf de captcha spelen en vervolgens de boodschap op hun eigen socials delen. Zo maakten ze kans op een elektrische fiets ter waarde van €3.500,-.
Middelenmix in Fryslân
Om de campagne van de ANWB in Friesland te versterken, stelden wij de volgende middelenmix voor: advertentiecampagnes op Instagram en Snapchat, outdoorcampagne via buitenborden langs fietspaden en digitale schermen (DOOH) in winkelcentra en NS-stations, toiletreclame in Leeuwarden en Sneek en posters op scholen (MBO’s en HBO’s). Voor de buitenborden langs fietspaden en de posters op scholen had de ANWB geen geschikt materiaal dus zetten we daar de landelijke uiting ‘Aan’ in.
Positieve resultaten
De evaluatie laat zien dat vooral de Snapchat-advertentie voor een enorm bereik en verkeer naar de website van de ANWB heeft gezorgd. Het leverde helaas geen Friese winnaar van de e-bike op. Maar we hopen met deze actie wel weer meer mensen bewust te hebben gemaakt van het belang van goede fietsverlichting.