Inmiddels is hij helemaal af en klaar voor gebruik, maar de Doorfietsroute tussen Winsum en Groningen heeft even op zich laten wachten. Dit betekende dat fietsende scholieren en forenzen langere tijd niet direct vanaf Winsum de Doorfietsroute konden nemen. Ondertussen had het al wel voltooide deel een grote aantrekkingskracht op deze fietsers. Vaak kozen zij er dan ook voor om bij de Oude Weg bij Wetsinge de provinciale weg over te steken. Dit zorgde voor een gevaarlijke situatie; de oversteek ligt in een flauwe bocht waar auto’s tachtig kilometer per uur mogen rijden. Om ongelukken te voorkomen vroeg de Provincie Groningen Senza om mee te denken over hoe (jeugdige) fietsers gestimuleerd konden worden om deze risicovolle oversteek niet te maken.
Door middel van gesprekken met een omgevingsmanager en een verkeerskundige van de provincie Groningen achterhaalden we wat het probleem precies was waarvoor de provincie ons een oplossing vroeg aan te dragen. Oversteken bij de Oude Weg is namelijk niet verboden. Maar de combinatie van hard rijdende auto’s, een flauwe bocht en kuddegedrag onder met name groepen scholieren maken de oversteek wel risicovol. Pubers in een groep letten niet altijd even goed en zelfstandig op, waardoor ze eerder geneigd zijn de groep te volgen. Ook kunnen zij risico’s vaak minder goed inschatten.
In plaats van de gevaarlijke oversteek bij de Oude Weg te maken, moesten we fietsers motiveren door te fietsen tot in Sauwerd. Hier biedt een rotonde een veilige oversteekplek, maar het betekende wel dat scholieren en forenzen langer op het smalle fietspad langs de N361 moesten blijven fietsen. Voor scholieren niet gezellig, want naast elkaar fietsen is dan heel lastig, en voor forenzen vervelend, want inhalen gaat niet altijd. Met al deze informatie in ons achterhoofd formuleerden wij een gedragsaanpak.
Verleiden, prikkelen, belonen
We kozen voor een aanpak waarbij we niet met een vingertje gingen wijzen, maar vooral prikkelden om langs de provinciale weg door te fietsen tot Sauwerd. Daarom kozen we ervoor om van rechtdoor fietsen de standaard te maken. Dit deden we met opvallende belijning op het fietspad ter hoogte van de oversteekplaats, in de vorm van pijlen en markeringen. Zo werden fietsers verleid de oversteek links te laten liggen. Ter versterking van deze markeringen plaatsen we een bord langs het fietspad met de tekst “Hier val je niet goed op! Steek over bij rotonde Sauwerd”. Op het fietspad naar Sauwerd kwamen fietsers vervolgens aanmoedigingen tegen in de vorm een bord met een complimentje en krijtverfuitingen die het aantal meters aftelden tot het veilige oversteekpunt. Zo wisten ze precies waar ze aan toe waren en hielden we ze gemotiveerd nog even door te zetten. Degenen die toch besloten over te steken bij de Oude Weg probeerden we bewust te maken van de risico’s. Een gevarendriehoek en haaientanden op het fietspad moesten er voor zorgen dat de oversteek ten minste met aandacht gemaakt werd.
Verkeersregelaar Henk
De provincie Groningen zette daarnaast een verkeersregelaar in op verschillende plekken op de fietsroute, ook in de buurt van de risicovolle oversteek. Hij attendeerde fietsers op de gevaren van de oversteek en vroeg ze om iets verder door te fietsen, tot de rotonde in Sauwerd. Ook speelde hij een rol in onze communicatie richting ouders. Om ook deze doelgroep bewust te maken van de gevaarlijke situatie en aan te moedigen hier met hun kind(eren) over te praten, interviewden we de inmiddels bekende verkeersregelaar. Dit interview werd opgepikt door vrijwel alle lokale krantjes (zie bijvoorbeeld hier).
Bij de uitvoering van dit project werkten we voor de ontwerpen samen met Studio Rob Pentinga. De krijtverfuitingen en markeringen op het fietspad werden geplaatst door Clean Advertising. De bebording werd geleverd en geplaatst door HR Groep.