In de oogsttijd is er extra landbouwverkeer op de weg te vinden. Deze voertuigen nemen soms modder mee de weg op. Vooral in combinatie met regen kan dit gladheid veroorzaken. Het is belangrijk dat weggebruikers daar alert op zijn en dat agrariërs de weg weer schoonmaken. Daarom voert het Regionaal Orgaan verkeersveiligheid Fryslân (ROF) ieder najaar campagne om aandacht te vragen voor de risico’s van modder op de weg. Senza ontwikkelde deze campagne in 2017 en is sindsdien ieder najaar helpende hand bij het opzetten en organiseren van de campagne.
Twee doelgroepen, één campagne. Hoe? Door een boegbeeld centraal te zetten waar beide doelgroepen wel rekening mee willen houden; een nuchtere boer. Samen met Studio Rob Pentinga ontwikkelden we een campagneconcept in één herkenbare stijl voor zowel de agrariërs als weggebruikers. We realiseerden een breed scala aan communicatiemiddelen gericht op beide doelgroepen, zodat de middelen elkaar versterken met als gevolg, een optimaal bereik.
Campagnemiddelen
Om de communicatiemiddelen zo breed mogelijk te verspreiden, doet het ROF ieder jaar een beroep op de gemeenten en betrokken partners. Gemeenten ontvangen een bestellijst om diverse campagnematerialen te bestellen. Zo kunnen ze spandoeken met de modderboodschap bestellen, ontwerpen voor borden langs de weg, posters, krantadvertenties, online banners en kopij. Ook de partners, Cumela en LTO Noord, wordt gevraagd de campagneboodschap via hun kanalen onder de aandacht te brengen. Het ROF zorgt voor provinciale aandacht door de inzet van een radiospot en online banners via Omrop Fryslân, een advertentie in Nije Bildtse Post en de verspreiding van de modderfolder via Nieuwe Oogst. In de modderfolder vinden agrariërs wat ze moeten doen als ze onverhoopt modder op de weg achterlaten. Tot slot organiseert het ROF ieder jaar in samenwerking met een gemeente een persmoment. Dit moment dient tevens als officieel startmoment van de campagne in Fryslân.
Senza's rol
Het ROF schakelt Senza ieder jaar in om de moddercampagne op te zetten en te organiseren. En dat begint al in de vroege zomer. We sturen alle Friese gemeenten een bestellijst, zodat ze op tijd campagnematerialen kunnen bestellen. Daarnaast begeleiden we de productie van de bestellingen en zorgen we ervoor dat alles op tijd bij de juiste gemeente wordt afgeleverd. We plannen de inzet van de online banners en radiospot in en leveren de materialen hiervoor op tijd aan. Tot slot organiseren we het persmoment; van het regelen van oranjekoek, tot het briefen van bestuurders. Van contact met een loonwerk bedrijf tot aan het schrijven van een draaiboek en persbericht. Kortom, een klus waarbij we van zomer tot najaar de handen flink uit de mouwen steken!
Ontwerp: Studio Rob Pentinga
Fotografie: Henk Veenstra (Henx fotografie)
Modderfolder: Shoot Media
Radiocommercial: Dazzlin Sounds, met stem Frank Bijlsma.