Het is weer oogsttijd! Een periode waarin modder op de weg in de provincie Groningen onvermijdelijk is. Dat die modder in combinatie met regen kan leiden tot verraderlijk gladde wegen, vraagt alertheid van weggebruikers, boeren en loonwerkers.
Senza Communicatie ontwikkelde in opdracht van het Verkeer- en Vervoersberaad Groningen een campagne om hier aandacht voor te vragen. Enerzijds zorgt de campagne ervoor dat agrariërs en loonwerkers de modder die ze achterlaten, opruimen. Anderzijds moet de campagne ervoor zorgen dat de weggebruikers rekening houden met de gevaren van modder op de weg.
De basis
Eén campagne en twee doelgroepen met ieder een eigen boodschap. We ontwikkelen daarom één campagneconcept in één herkenbare stijl voor zowel de agrariërs/loonwerkers als voor de weggebruikers. De middelen voor beide doelgroepen versterken elkaar, met een optimaal bereik van de campagneboodschap als gevolg.
De basis voor deze campagne is de trotse boer. Want daar houd je – als weggebruiker – rekening mee. Een fotoshoot bij Loonbedrijf Bruggers brengt ons bij Willem; een stoere, jonge boer die trots uitstraalt. Hij wordt het campagnebeeld dat de basis gaat vormen voor zowel de campagne voor loonwerkers en boeren, als ook voor de campagne voor weggebruikers. Een herkenbare boodschap vinden we in de tweedeling Modder van de Weg en Modder op de Weg.
Modder van de Weg? – boeren en loonwerkers
De basis voor de campagne gericht op boeren en loonwerkers is “Modder van de Weg? Mooi veur mekoar!”. Het doel is om hen te informeren over de regels omtrent modder op de weg en overtuigen om de modder zelf op te ruimen. Dat doen we op een laagdrempelige en concrete manier, waarbij we onder meer het verantwoordelijkheidsgevoel aanspreken en het gewenste gedrag normaliseren. De boodschap verspreiden we in een nieuwe informatiefolder, posters en stickers die de boeren op hun voertuigen kunnen plakken.
Modder op de Weg? - weggebruikers
Wij geloven erin dat de campagne verder kan gaan dan alleen informeren. Weggebruikers moeten immers ook weten wat ze moeten doen als ze modder op de weg tegenkomen. Daarom kiezen we ervoor om een concreet handelingsperspectief te verpakken in een makkelijk te onthouden slogan: ‘Modder op de weg? Gas los, stuur recht en rustig uit laten rollen’. Deze boodschap verspreiden we onder andere door borden langs de weg, een radiocampagne op RTV Noord en een campagne op Facebook.
Partners
Zo’n campagne maken we nooit alleen. Het creatieve concept voor deze campagne ontwikkelden we samen met Dénise Hamstra (ComQi). Verder werkten we samen met Loonbedrijf Bruggers, Loonbedrijf Mechielsen, Studio Rob Pentinga, Cool Shots Media Producties, Henk Veenstra Fotografie, Nieuwe Oogst en Drukkerij Gerrit van Ark.