In opdracht van de provincie Drenthe werkte Senza Communicatie enkele jaren geleden aan een aanpak om de verkeersveiligheid op drie stroomwegen in Drenthe te verbeteren. De aanpak bestaat uit verschillende deelcampagnes, waaronder een campagne gericht op gevaarlijk inhaalgedrag. Om ervoor te zorgen dat de campagne de doelgroep aanspreekt en aanzet tot veiliger inhaalgedrag, was het nodig om de uitingen in de ontwikkelfase te testen onder de doelgroep. Op deze manier vergroten we de kans op een effectieve campagne. Daarom organiseerde Senza een pretest.
Tijdens de pretest legden we vier concept uitingen aan de doelgroep voor. Met behulp van een vragenlijst achterhaalden we wat de doelgroep van de verschillende uitingen vond en of ze geschikt zouden zijn. De eerste stap was dan ook het maken van een vragenlijst, om zo inzicht te krijgen in de meningen van de doelgroep. Samen met D&B Gedrag – met wie wij al enkele jaren in dit project samenwerken - bedachten we verschillende stellingen. De deelnemers moesten deze beantwoorden aan de hand van een likertschaal (helemaal oneens tot helemaal eens). De stellingen gingen onder meer over de boodschap, de tone of voice en het gevoel dat de uitingen opriepen en de intenties van de doelgroep na het zien van de uitingen.
Uitvoering
Voor de dataverzameling werkten we samen met Bserved. We zorgden ervoor dat zij de vier concept uitingen op grote foamborden kregen en dat de vragenlijsten netjes gedrukt in een map mee de straat op konden. De medewerkers van Bserved stonden een hele zaterdag op het Raadhuisplein in Emmen, waar ze voorbijgangers één van de vier uitingen lieten zien en de stellingen voorlegden. Dit resulteerde in een dataset met 56 respondenten tussen de 19 en 87 jaar.
Interpretatie resultaten en advies
We verwerkten de verzamelde gegevens in Excell en vertaalden onze interpretatie van de gegevens naar een onderbouwd advies voor de definitieve middelen. Op basis van de pretest kwam één duidelijke winnaar uit de bus; een uiting waar de doelgroep op de meeste punten het meest positief op reageerde. Samen met de ontwerpers van Van der Let & Partners werken we deze uiting nu verder uit naar een definitieve versie.