Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Campagne 'Doortrappen Groningen' van start

Fietsen tot je 100ste, dat wil toch iedereen? Om Groningers te stimuleren vaker en veiliger te fietsen is in april 2022 de campagne Doortrappen Groningen gestart. Door vaker te fietsen voelen mensen zich vaak gezonder, blijven ze langer mobiel en zelfredzaam. Bij Senza zetten we in korte tijd een campagne neer, die uiteindelijk ook uitgedragen moet gaan worden door gemeenten en lokale partners.

De provincie Groningen en Verkeerswijzer Groningen willen senioren stimuleren om zo lang mogelijk blijven fietsen. Maar senioren zijn ook kwetsbaar in het verkeer; in de cijfers is een groeiend aantal ongevallen met de seniore fietser te zien. Daarom helpt en motiveert Doortrappen Groningen hen om zelf maatregelen te nemen om veel en veilig te blijven fietsen. Huis voor de Sport Groningen, Fietsersbond, VeiligheidNL en Senza Communicatie kregen eind 2021 de opdracht hier een programma van drie jaar voor te ontwikkelen.

Diverse fietsactiviteiten
Het programma van Doortrappen Groningen bestaat uit verschillende leuke en leerzame fietsactiviteiten voor zestig plussers. Ze worden lokaal aangeboden in samenwerking met de Groningse gemeenten. Dit jaar staan er vijf verschillende (fiets)activiteiten op het programma. Zo kun je bijvoorbeeld een proefrit maken op een driewielfiets, handige tips ontvangen over veilig fietsen en gezellig met anderen een route fietsen door het mooie, Groningse landschap. Er volgen nog meer leuke activiteiten. Het programmateam helpt gemeenten met een plan van aanpak om de activiteiten lokaal in te zetten.

Campagne
Senza maakte een plan voor de communicatie en promotie van Doortrappen Groningen. Onderdeel is een communicatieparagraaf in de lokale plannen van gemeenten. Zij krijgen de daarbij benodigde communicatie- en promotiemiddelen aangereikt in een online toolbox. Te beginnen met allerlei algemene campagnematerialen waarmee we Doortrappen bekendheid willen geven: folders, posters, outdoormedia, online content, radiocommercial, roll-up banners, beachvlaggen etc. Dit voorjaar realiseerden we ook een eenvoudige website die deel uitmaakt van de vernieuwde website van Verkeerswijzer Groningen. De site handelt ook meteen de aanmeldingen af. In april kreeg het publiek voor het eerst te maken met Doortrappen Groningen: op veel plekken kwamen ze langs de weg borden tegen, advertenties in huis-aan-huisbladen, digitale displays in winkelcentra, online reclame op RTV Noord en Facebook en een radiocommercial op Radio Noord.

Op de foto's: op 12 april nemen verschillende Groningse wethouders het campagnemateriaal in ontvangst.