Feestvierders, uitgaanspubliek, festivalgangers, kroeggangers en nachtbrakende studenten, we willen graag dat zij allemaal weer veilig thuiskomen. Onder invloed van drank of drugs of door vermoeidheid lopen ze in het verkeer extra risico. Helemaal in de nacht. De nachtbus is een verkeersveilig alternatief voor eigen vervoer en voorkomt dat ze onder invloed deelnemen aan het verkeer. Zo kan het uitgaanspubliek uit omliggende gemeenten in Groningen en Drenthe na een nacht stappen weer veilig en makkelijk thuiskomen. Om de bekendheid van de nachtbus groter te maken en het gebruik ervan te stimuleren, vroegen Verkeerswijzer Groningen, Mobiliteitsraad Drenthe en OV-bureau Groningen Drenthe aan Senza Communicatie om een campagne te organiseren.
Het is extra druk in Groningen; de zomervakantie is voorbij en het nieuwe studiejaar is begonnen. Dit betekent ook dat er in de avonduren meer uitgaanspubliek is. Daarom rijden de nachtbussen van en naar Groningen vanaf 7 september weer regelmatig; een perfect moment om de nachtbuscampagne te starten.
Ontwikkeling nachtbuscampagne
In de aanloop naar een campagne hebben wij in het najaar van 2022 de klantenreis van de toekomstige nachtbusreiziger onderzocht en in overleg met de drie projectpartners een campagneplan opgesteld voor de promotie van de nachtbus. De eerste campagnemix die nu wordt ingezet is vooral bedoeld om de nachtbus beter bekendmaken bij de doelgroep.
Bij de ontwikkeling van de campagnematerialen werkten we samen met Studio Plakband uit Groningen. Zij kwamen met het creatieve concept en realiseerden verschillende toffe materialen, zoals online banners, uitingen voor toiletreclame en buitenreclame, en een animatie en promotiefilm voor social media. Waar nodig begeleidden wij Studio Plakband en daarnaast stelden wij de teksten op voor de middelen en publiciteit, verzorgden we de online inzet en de inkoop van de media.
Op dit moment is de campagne op verschillende plekken te zien in Groningen en Drenthe, zoals op borden langs de weg, posters in horecagelegenheden, schermen in bussen van Qbuzz en op social media. Wil je meer weten over deze campagne? Kijk dan op www.n8bus.nl.