Fietsen heeft veel voordelen: het is goed voor je gezondheid, duurzaam voor het milieu, laagdrempelig en het vermindert stress. Maar het aantal fietsongevallen neemt nog altijd toe. Met als gevolg mensen die last hebben van hoofd- of hersenletsel. Gelukkig kun je dit risico verkleinen door het dragen van een fietshelm. Om het dragen van een fietshelm te promoten, krijgen alle Groningers 25 euro korting op een goedgekeurde fietshelm. Deze actie is een initiatief van provincie Groningen en Verkeerswijzer Groningen. Senza ontwikkelde een campagne om de actie te promoten: Groningen zet 'm op!
De looptijd van de kortingsactie is 10 april tot en met 8 mei, zolang de voorraad strekt. Wil je graag korting ontvangen? Dan moet de fietshelm aan de volgende voorwaarden voldoen: minstens €49 kosten en CE 1078 of CE 1080 goedgekeurd zijn. De korting is te verkrijgen bij deelnemende fietsenwinkels in de hele provincie.
Zet jij ’m ook op?
Om zoveel mogelijk Groningers op de hoogte te stellen van de kortingsactie stelden we een gevarieerde middelenmix voor (zie ook de bijlagen). Zo hangen er posters in fietsenwinkels die deelnemen aan deze actie. Je kunt flyers tegenkomen in de bibliotheek en op het gemeentehuis. Of in de schooltas van je kind, als dat mee heeft gedaan aan een verkeersles op school. Ook worden er flyers uitgedeeld tijdens verschillende Doortrappen-activiteiten. Daarnaast wordt de actie via social media bekend gemaakt, zowel met foto’s als met een toffe video-campagne. En op de provincie-informatiepagina in de huis-aan-huisbladen vertelt neuroloog Bram Jacobs (UMCG) nog even hoe nuttig die fietshelm is.
Voor het ontwerp van de poster en flyers werkten we samen met Frissekom. De foto’s zijn gemaakt door Ronald Zijlstra en de video door Kwinkslag Creative Agency.
Meer informatie over deze actie? Kijk op www.fietshelmgroningen.nl