Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Inwoners Vledderveen minderen vaart in de buurt!

In het laatste weekend van september sloten buurtbewoners van Vledderveen tijdens Burendag de zomer gezamenlijk af met gezellige buurtactiviteiten. Bijzonder daarbij was een remwegdemonstratie. Het dorp won deze demo samen met een buurtbarbecue door afgelopen zomer mee te doen aan de Drentse snelheidsactie van het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD). Senza bedacht de opzet van de actie en voerde het uit. We pasten hierin onder andere een aantal gedragsveranderingsprincipes toe.

Veel mensen rijden wel eens te hard. Dat gedrag verander je niet zomaar. Te hard rijden gebeurt vaak onbewust en veel mensen hebben niet door hoe gevaarlijk het kan zijn. Als je wil dat mensen zich in een buurt daadwerkelijk aan de maximumsnelheid houden, dan is daar bewustwording en gedragsverandering voor nodig.

Bewustwording vs. gedragsverandering
Bewustwording creëer je onder andere door het opbouwen van een nieuwe sociale norm. Bij de snelheidscampagne gebeurt dat door het Rijk. Het Rijk laat de campagneboodschap ‘Check regelmatig je snelheid, zodat je niet ongemerkt te hard rijdt’ regelmatig via verschillende kanalen zien. Wij vulden deze aanpak in Drenthe aan met een speciale buurtactie. Tijdens de actie stond er twee weken lang een snelheidsdisplay in twee Drentse buurten om de snelheid van buurtbewoners en het overige verkeer te meten. De buurt die zich het beste aan de maximumsnelheid hield, won een mooie prijs: een barbecue voor de hele buurt!

Stimuleren gewenst gedrag
De opzet van de buurtactie was gebaseerd op een aantal gedragsveranderingsprincipes. We pasten onder andere de volgende twee principes toe:

  • Sociaal bewijs: mensen vinden het prettig om te volgen wat anderen doen. Doordat steeds meer buurtbewoners actief meededen aan de snelheidsactie, deden steeds meer andere buurtbewoners dat ook.  
  • Wederkerigheid: mensen zijn gek op dingen die ze krijgen. Om die reden pasten we een spelelement toe aan de buurtactie. De buurt maakte kans op mooie prijzen, waaronder een buurtbarbecue t.w.v. € 600,-.


Tijdens de campagne stimuleerden we herhaaldelijk en via verschillende middelen en kanalen het gewenste gedrag. Dat deden we met de boodschap ‘Hier rijden we relaxt – 30’. We lieten onder andere in beide buurten een krijtboodschap op straat spuiten. Ook stond er een advertentie in huis-aan-huis bladen. Daarnaast informeerden we buurtbewoners via een persoonlijke brief. Online was de boodschap te zien via de website en social media kanalen van buurtverenigingen.

Effect
Deze aanpak wierp in Vledderveen overduidelijk haar vruchten af. Uit de meetgegevens bleek dat 28 procent van de weggebruikers harder rijdt dan 37 km/uur over de P.W. Janssenlaan. Over het Westerdiep OZ is dat 62 procent van de weggebruikers. Tijdens de meting is uitgegaan van de maximumsnelheid van 37 km/uur, omdat de politie vanaf die snelheid boetes uit kan delen.