Het is herfst en dat betekent dat de dagen steeds donkerder worden. Dan wil je onderweg natuurlijk wel goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. Onder het motto ‘Licht aan en gaan’ vraagt het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe (VVBD) daarom aandacht voor het belang van goede fietsverlichting. Dit jaar doen zij dat met een gloednieuwe campagne, die wij ontwikkelden.
Het VVBD voert de campagne samen met de brandweer, politie en ambulancedienst, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en ANWB. Het doel van de campagne is om jongere fietsers te attenderen op hun zichtbaarheid in het verkeer. Enerzijds herinneren we ze eraan om hun fietslicht aan te zetten. Anderzijds laten we de fietsers nadenken over de gevolgen die het kan hebben als je niet goed verlicht fietst. We richten ons specifiek op middelbare scholieren. Zij stappen regelmatig in het donker op de fiets, bijvoorbeeld naar en van school of de sportvereniging.
Animatievideo
Samen met Van der Let & Partners ontwikkelden we een verhalende animatievideo, waarmee jongeren worden gewezen op de risico’s van het niet voeren van de juiste fietsverlichting. De video is te zien via YouTube, Instagram, RTV Drenthe en in de bioscoop. Klik hier om de advertentievideo te bekijken.
Online en offline
De video vormde de basis voor alle andere campagnemiddelen. Middelbare scholen, bibliotheken en sportverenigingen ontvingen posters om op te hangen. Langs de wegen is de campagneboodschap op buitenborden te zien. Vrijwilligers van VVN en ANWB hangen door de hele provincie milieuvriendelijke fietslabels aan fietsen van jongeren. Met deze labels worden jongeren, voordat zij op de fiets stappen, geattendeerd op de campagneboodschap. Tot slot ontwikkelden we een nieuwe website met een handige checklist om te zien of je fietsverlichting in orde is.
Startactie op VO Beilen
Zo’n nieuwe campagne moet natuurlijk feestelijk worden afgetrapt. VO Beilen, de samenwerkingsschool van het Dr. Nassau College en CS Vincent van Gogh, had de primeur te pakken. Tijdens de startactie was de campagne door de hele school en op het schoolplein te zien. Alle leerlingen kregen de nieuwe campagnevideo te zien en er werd in de klassen gesproken over het belang van goede fietsverlichting. Om de jongeren nog extra te attenderen op hun fietslicht, hingen vrijwilligers van VVN en ANWB fietslabels aan alle fietsen. Ook kregen de leerlingen fietslichtjes mee naar huis.