Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

#FietsMono in Drenthe

Fietsen met je smartphone in je hand; bijna alle jongeren tussen de 12 en 24 jaar weten dat dit wettelijk verboden is. Ondanks het verbod gebruiken vier op de vijf jongeren hun smartphone op de fiets. Met alle risico’s van dien: landelijk raakten in 2020 3.150 jongeren betrokken bij een ongeluk door appen op de fiets. Het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe vroeg Senza om een campagne te ontwikkelen waarmee ze de #FietsMono-boodschap doorlopend onder de aandacht van jongeren brengen.

In het voorjaar van 2020 trapten we af met een campagne op social media die twee maanden actief was. Samen met TRGR – Digital Creative Agency ontwikkelden we verschillende videoadvertenties geschikt voor Instagram en YouTube. Hierbij gingen we uit van de kernboodschap: ‘Gebruik jouw €95 voor leuke dingen. Houd op de fiets je telefoon in je zak. Rijd MONO.’ Hoe deze campagne verliep, lees je hier.
 
Succes!
De resultaten van de campagne zijn vooral op Instagram heel positief. We bereikten naar schatting 37% van alle jongeren in Drenthe die Instagram gebruiken. Naar aanleiding van deze resultaten besloot het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe om de campagne op Instagram voort te zetten, bij voorkeur voor langere tijd. Aan Senza werd gevraagd die campagne in te richten en hiervoor vier video’s te ontwikkelen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren op specifieke momenten in het jaar, zodat de advertenties jaarlijks opnieuw ingezet kunnen worden. 

Aansprekende advertenties
We vroegen ook hiervoor de mannen van TRGR – Digital Creative Agency om video’s te maken die qua look-en-feel aansluiten bij de bestaande uitingen, maar die aangepast zijn aan de actualiteit. 

Video 1: Afspreken doe je thuis
We startten in december 2020 met de videocampagne ‘Afspreken doe je thuis’. In deze campagne richtten we ons specifiek op jongeren die ’s ochtends naar school fietsen en ’s avonds naar bijvoorbeeld een sportvereniging. Want dat appje dat je stuurt om je vrienden te laten weten dat je onderweg bent terwijl je al op de fiets zit.. Dat kan natuurlijk niet!


Video 2: Waar ben jij straks te vinden?
In het voorjaar richtten we ons op het moment waar veel jongeren naar uitkijken: de zomer! Wordt het een zomer aan het strand, in het park? Of in het ziekenhuis, omdat je tóch even dat ene appje wilde versturen op de fiets?


Video 3: Lig je op het strand of in het ziekenhuis?
De video die we in de zomermaanden inzetten, sluit aan bij de video die we in het voorjaar lanceerden. We spelen in op de ‘Fear Of Missing Out’ (FOMO) die veel jongeren ervaren, met de boodschap: ‘Zorg dat je er bij blijft deze zomer!’


Video 4: Hoe sta jij dit jaar op de schoolfoto?
In de laatste video die we ontwikkelden, spelen we in op het begin van het nieuwe schooljaar. Het moment waarop de schoolfoto’s worden gemaakt. Waar we in eerdere video’s vooral verwijzen naar letsel naar aanleiding van een ongeluk, gaan we in deze video een stap verder door ook de kans op een ongeval met dodelijke afloop te benoemen. 

Advertentieplaatsingen
Het targeten van de doelgroep en het instellen van de advertenties verzorgen wij zelf. Iedere video draait twee maanden als advertentie in zowel de stories als de timeline. Na deze twee maanden evalueren we de resultaten en sturen waar nodig bij. Zo zorgen we ervoor dat het bereik van deze campagne groeit. En het goede nieuws: nog voordat we de resultaten van de laatste advertentie (najaar 2021) hebben gezien, kunnen we al zeggen dat deze campagne qua bereik de verwachtingen overtreft.

Corona
Voor jongeren is het een complex jaar, door alle maatregelen die hen opgelegd werden om de verspreiding van het corona-virus te beperken. In de campagne zorgen we ervoor dat de situaties aansluiten bij de realiteit zoals deze op het moment is, maar dat ze ook aansprekend blijven in een toekomst zonder deze maatregelen.