Op de fiets met je telefoon bezig zijn, is sinds 1 juli 2019 verboden. Toch zijn er nog steeds mensen, vaak jongeren, die hun telefoon op de fiets gebruiken. Om de MONO-boodschap bij jongeren onder de aandacht te brengen, verzorgden we een nieuwe, frisse campagne. We ontwikkelden verschillende social videoadvertenties en zetten deze in via Instagram en Youtube.
Als basis gebruikten we de jongerencampagne die we in 2019 uitrolden. Omdat deze campagne vanwege de coronamaatregelen niet meer geschikt is, ontwikkelden we een nieuwe vorm. De kernboodschap van de campagne bleef hetzelfde: ‘Gebruik jouw €95 voor leuke dingen. Houd op de fiets je telefoon in je zak. Rijd MONO’.
Youtube en Instagram
De campagne richten we op jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Uit onderzoek blijkt dat deze doelgroep vooral actief is op Youtube en Instagram. Samen met TRGR – Digital Creative Agency ontwikkelden we verschillende videoadvertenties. Voor Youtube zijn dit zogenoemde Instream video’s. Deze advertentie wordt afgespeeld voor, tijdens of na een video die op Youtube wordt gekeken. Op Instagram plaatsen we korte videoadvertenties (15 seconden) die in de tijdlijn worden weergegeven en Instagram Story advertenties. We optimaliseerden de lengte en vormgeving van de verschillende video’s, zodat ze goed aansluiten bij de kanalen.
Bioscoop en MOBiLED
Deze online campagne vertaalden we naar offline middelen door de videoadvertentie geschikt te maken voor gebruik in de bioscoop en op een MOBiLED voertuig. Dit is een wagentje met een groot LED-scherm dat we één dag door Assen lieten rijden.
Groter project
Deze jongerencampagne is onderdeel van een groter project. Het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, Veiligheidsregio Drenthe, Veilig Verkeer Nederland, de politie en ANWB sloegen de handen ineen om smartphonegebruik in het verkeer tegen te gaan. Ze vroegen Senza om hen hierbij te helpen. Wil je weten wat we nog meer doen? Lees het hier.