Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

HiBike

Fietsen is gezond én fijn! Het is daarom belangrijk dat er zoveel mogelijk kinderen (en ouders) op de fiets naar school gaan, en naar andere bestemmingen. Om dit te stimuleren, startten provincie Groningen en Huis voor de Sport Groningen dit voorjaar het pilotproject. De partijen vroegen Senza om te helpen bij het ontwikkelen van een passende naam, de bekendmaking van de pilot en de inrichting van de communicatie die nodig was om bij verschillende partijen draagvlak te creëren voor deelname aan de pilot. Oftewel: een goede communicatiestrategie.

Brainstorm
De input voor de communicatiestrategie verzamelden we bij Senza tijdens een creatieve brainstorm. Tijdens die brainstorm dachten we na over de verschillende doelgroepen, het doel van de pilot, belangrijke interne en externe factoren, de behoeften van de doelgroep, enzovoort. Ook dachten we na over enkele creatieve concepten die konden passen bij de projectopzet. Daarin vormde een voorstel van het Huis voor de Sport Groningen om met een spelvorm te gaan werken, het uitgangspunt. In de zomer ontstond zo uiteindelijk de ‘HiBike’-game. Een game waarbij schoolklassen tegen elkaar strijden om zoveel mogelijk fietskilometers te maken.

Game
HiBike is een game waarin kinderen verschillende levels doorlopen en punten kunnen halen door met de fiets te gaan. Niet alleen naar school, maar ook als ze naar de sportvereniging gaan, naar vrienden of opa en oma. Kinderen worden zoveel mogelijk gestimuleerd om de fiets te pakken; door een goed doordachte spelopzet dat op de basisscholen begeleid wordt door een sportcoach. Ze kunnen extra punten halen door bijvoorbeeld selfies te maken en te delen via sociale media. Hoe meer je fietst, des te meer punten je scoort. Bij iedere punt krijgen de kinderen een sticker van hun ouders, die ze op de HiBike-kalender kunnen plakken. Zo houden ze bij hoeveel ze hebben gefietst. En bij het halen van ieder level krijgen ze een hip HiBike-festivalbandje! Senza bedacht de naam, het creatieve concept en realiseerde samen met ontwerpbureau Frissekom de bijbehorende middelen, zoals een kalender, een poster, festivalbandjes en stickers.

Effectmeting
De HiBike-game is getest op twee basisscholen in de provincie in Vriescheloo en Marum. Voorafgaand en na de inzet van de game zijn er metingen verricht onder de ouders/verzorgers. Ook zijn de ervaringen van de sportcoaches, leerkrachten, teamleden en de leerlingen van de scholen bevraagd over het spel en de middelen. De enthousiaste, positieve reacties zijn voor de provincie Groningen en Huis voor de Sport Groningen reden om de pilot een vervolg te geven in het voorjaar van 2020 op tien andere basisscholen in de provincie.