Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

HiBike

Fietsen is gezond én fijn! Het is daarom belangrijk dat er zoveel mogelijk kinderen (en ouders) op de fiets naar school gaan, en naar andere bestemmingen. Om dit te stimuleren, ontwikkelden provincie Groningen en Huis voor de Sport Groningen in het voorjaar van 2019 de (later zo genoemde) HiBike-game. Een game waarbij schoolklassen tegen elkaar strijden om zoveel mogelijk fietskilometers te maken. Senza hielp de partijen bij de creatieve ontwikkeling van de game, bij de bekendmaking ervan en de doorontwikkeling in de jaren erna.

Doordachte spelopzet

HiBike is een game waarin kinderen verschillende levels doorlopen en punten kunnen halen door met de fiets te gaan. Niet alleen naar school, maar ook als ze naar de sportvereniging gaan, naar vrienden of opa en oma. Kinderen worden zoveel mogelijk gestimuleerd om de fiets te pakken; door een goed doordachte spelopzet die op de basisscholen begeleid wordt door een sportcoach. Ze kunnen extra punten halen door bijvoorbeeld selfies te maken en te delen via sociale media. Hoe meer je fietst, des te meer punten je scoort. Bij iedere punt krijgen de kinderen een sticker van hun ouders, die ze op de HiBike-kalender kunnen plakken. Zo houden ze bij hoeveel ze hebben gefietst. En bij het halen van ieder level krijgen ze een hip HiBike-festivalbandje!

Senza bedacht de naam, het creatieve concept en realiseerde samen met ontwerpbureau Frissekom de bijbehorende middelen, zoals een kalender, een poster, festivalbandjes en stickers. We zorgden zelfs voor een heuse HiBike-fiets! De game en materialen zijn de afgelopen jaren doorontwikkeld, na meerdere tests op verschillende basisscholen in de provincie Groningen. Daarbij werden voorafgaand en na de inzet van de game metingen verricht onder de ouders/verzorgers. En er werden ervaringen van de sportcoaches, leerkrachten, teamleden en de leerlingen van de scholen meegenomen. Senza bleef bij de doorontwikkeling betrokken en werkte in de coronatijd mee aan een digitale versie van de game, die door meerdere scholen werd ingezet.

Uit de kinderschoenen

Inmiddels is HiBike uit de pilotfase en is het als product definitief opgenomen in het verkeerseducatie-aanbod van Verkeerswijzer Groningen. Reden om HiBike dit jaar opnieuw aan de scholen aan te bieden. Senza zorgde voor de wervingsmail en het begeleidende informatiemateriaal. De scholen reageerden enthousiast; er meldden zich meteen scholen aan die deze lente nog wilden meedoen en er hebben zich al twintig scholen aangemeld die meteen na de zomer van 2022 willen starten met HiBike!