Veel verkeersdeelnemers onderschatten de gevaren van afleiding in het verkeer. Het gebruik van de smartphone wordt door verschillende automobilisten, en ook bedrijven, wel in de ban gedaan, maar de politie houdt nog geregeld mensen staande vanwege telefoongebruik achter het stuur. Naast het gebruik van de telefoon, zorgen ook andere vormen van afleiding voor onveilige situaties op de weg.
Campagne
Daarom ontwikkelde Senza in opdracht van de Verkeers- en Vervoersberaden Groningen en Drenthe de campagne ‘1 ding tegelijk’. Met die campagne worden verkeersdeelnemers bewust gemaakt van de gevaren van afleiding achter het stuur. De campagne was een aantal jaren achter elkaar te zien via borden langs de weg, posters, advertorials in kranten , online reclame, een website en media-aandacht.
Goochelaar
Daarnaast organiseerden we ludieke acties in winkelcentra in de twee provincies: een goochelaar liet het publiek door middel van een truc ervaren hoe snel ze even afgeleid zijn en daardoor belangrijke informatie missen. Door deze één-op-één-communicatie werden mensen rechtstreeks aangesproken en ontstonden er gesprekken over afleiding achter het stuur. Om het bereik van deze ludieke actie te vergroten, maakten we een filmpje van het werk van de goochelaar. Het filmpje is vervolgens online verspreid.
Senza ontwikkelde de campagne in samenwerking met reclamebureau Rpublic, dat het ontwerp van de campagnemiddelen verzorgde. Bij de organisatie van de acties werkten we samen met goochelaar Hilbert Geerling.