Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Licht aan en gaan!

Om de Drentse jeugd én hun ouders te stimuleren voor goede fietsverlichting te zorgen, ontwikkelden we samen met het Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe, de brandweer, politie en ambulancedienst een campagne. Ook Veilig Verkeer Nederland, ANWB en de twaalf Drentse gemeenten werken mee.

Fietsverlichting
De boodschap van de campagne is helder: Aan het begin van het schooljaar zorg je ervoor dat je goede fietsverlichting hebt. Dat is logisch. Net zo logisch als een agenda kopen of zorgen dat je de juiste boeken hebt. Onder het motto ‘licht aan en gaan’ wordt die boodschap onder de aandacht gebracht van de doelgroep.

Begin van schooljaar
Senza ontwikkelde de communicatiestrategie en de campagnemiddelen. De campagne startte al in september, zodat iedereen genoeg tijd had om te zorgen voor veilige fietsverlichting. Zodra de klok werd verzet en het ’s avonds eerder donker werd, hoefden fietsers nog maar één ding te doen: licht aan en gaan! Fietsers die hun verlichting in orde hadden, werden daarvoor tijdens verschillende fietsverlichtingscontroles in heel Drenthe beloond. Zij kregen een kaartje met daarop een unieke code. Die code konden ze invullen op www.lichtaanengaan.nl. Daarmee maakten ze kans op mooie prijzen, waaronder een fiets t.w.v. € 1.000,-! 

Fietsverlichtingsacties 
Op donderdag 8 november organiseerden de projectpartners op ruim twintig locaties in Drenthe extra fietverlichtingsacties. Samen controleerden ze of fietsers veilige fietsverlichting hadden. In Meppel kregen ze daarbij hulp van gedeputeerde Henk Brink en wethouder Roelof Pieter Koning van de gemeente Meppel. Senza hielp bij de organisatie van de actie in Meppel en verzorgde onder andere het draaiboek, het persbericht en online berichtgeving. 

Overige communicatiemiddelen
De campagne was tot slot in het najaar ook te zien en te horen via bioscoopreclame, publieke schermen, borden langs de weg, online banners en radio- en tv-reclame via RTV Drenthe. Basisscholen, middelbare scholen, gemeenten, sportverenigingen en fietshandelaren ontvingen tot slot posters om op te hangen.