Wij maken op onze website gebruik van cookies voor Google Analytics en AddThis (Social Media). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig. Meer informatie kunt u hier lezen.

Accepteer

Weiger

Samen wegwerken

‘Wij willen veilig & vlot!’ zeggen de wegwerkers op de poster van de campagne die verkeersdeelnemers in Noord-Nederland én bouwbedrijven bewust moet maken van de onveiligheid bij wegwerkzaamheden. Senza ontwikkelde de campagne in opdracht van Rijkswaterstaat Noord-Nederland, politie en de drie noordelijke provincies. 

Gevaarlijke situaties

Uit een enquête onder wegwerkers blijkt dat veertig procent van hen zich niet altijd veilig voelt tijdens het werken aan de auto(snel)wegen. Er ontstaan geregeld gevaarlijke situaties tijdens de wegwerkzaamheden. De reden daarvoor is dat weggebruikers gevaarlijk rijgedrag vertonen, maar ook dat er bij wegwerkers te weinig aandacht is voor veilig werken.

Samen wegwerken!

Om deze problemen aan te pakken hebben Rijkswaterstaat, de politie, het Openbaar Ministerie en de drie noordelijke provincies de campagne Samen wegwerken gestart. De campagne richt zich op zowel op de wegwerker als op de weggebruiker. Maar ook de wegbeheerder heeft een belangrijke rol in dit proces. Samen kunnen zij de veiligheid bij wegwerkzaamheden verbeteren. Senza schreef het campagneplan in nauwe samenwerking met de genoemde partners. Daarbij werden ook de relevante brancheorganisaties betrokken.

Campagne van start!

De campagne startte eind september 2017. De organisaties maakten gebruik van meerdere wegwerkprojecten in de drie noordelijke provincies aan om aandacht te vragen voor het thema ‘veilig wegwerken’. Bij de start van de werkzaamheden aan de aansluiting van de Groningse N366 met de Drentse N391 op donderdag 28 september 2017 verrichtten de gedeputeerden van beide provincies een starthandeling voor de campagne Samen wegwerken, door een grote, oranje veiligheidspilon op te blazen. Op 30 september 2017 deden de Friese gedeputeerde en directeur van Rijkswaterstaat hetzelfde in Friesland bij knooppunt Joure.

Middelen

Om de campagne door alle partners maar ook door de gemeentelijke wegbeheerders te laten uitdragen hebben we 100 toolkits verspreid met alle campagnematerialen. Ook de brancheorganisaties zijn hiermee voorzien. Onderdeel van de campagne zijn onder meer filmpjes van wegwerkers, redactionele verhalen, een online campagne, een Facebookpagina. Onder de bouwbedrijven worden ook pennen met instructieflyers en posters met daarop belangrijke veiligheidstips verspreid.  Daarnaast worden artikelen, geschreven door Senza, aangeboden aan vakbladen, om zo managers in de wegenbouw te inspireren aan de slag te gaan met de personeelsveiligheid binnen hun bedrijf. Het idee en de ontwikkeling van deze middelen ligt in de handen van Senza. Voor de uitvoering ervan werken we samen met reclamebureau Rpublic.