In het voorjaar halen veel motorrijders de motor weer van stal om erop uit te gaan. Er zijn ook veel nieuwkomers op de weg: het aantal motorrijders is tijdens de coronacrisis namelijk flink gestegen. Júist in deze tijd is het ontzettend belangrijk dat motorrijders veilig op pad gaan, zo vindt ook de Mobiliteitsraad Drenthe (voorheen Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe). Het risico bestaat dat motorrijders betrokken raken bij een ongeval en zo de zorg belasten. Die sector kan al het personeel nu juist goed gebruiken in de strijd tegen het coronavirus. Daarom zetten we in opdracht van het VVBD opnieuw de motorrijderscampagne op touw.
Senza hielp het VVBD vorig jaar ook met de motorrijderscampagne. Dit jaar breiden we de campagne verder uit.
Drieluik
Het doel van de campagne is om motorrijders voorlichting te geven over het belang van veilig motorrijden. Op de motor, maar ook voordat je op de motor stapt. Om motorrijders te wijzen op de verschillende aspecten van veiligheid bedachten we het volgende drieluik: ‘Motor gecheckt? Rijskills opgefrist? Motorkleding in orde?’. Een soort checklist die gemakkelijk in het hoofd van motorrijders blijft hangen. Dit alles onder het motto: ‘Veilig op pad? Mooi man!’ We kozen voor een stoer concept met een grafisch vormgegeven motorrijder als herkenbaar beeld. Van der Let & Partners werkte dit concept uit tot aansprekende middelen.
Uitbreiding online inzet
Dit jaar breiden we de online inzet uit: we ontwikkelden drie nieuwe bannersets die specifieker gericht zijn op het onderhoud van de motor en de kleding van de motorrijder: ‘Remmen gecheckt?’, ‘Schokdempers gecheckt?’ en “Tweedehands helm of niet?’. Zo steken we de verkeersveiligheidsboodschappen in een aantrekkelijker jasje. De banners linken door naar deze checklist voor een veilige motorrit.
Middeleninzet
De campagne is te zien via tankschermen, borden langs de weg, online banners, RTV Drenthe, motor.nl en in de motortijdschriften Promotor en Moto73. Daarnaast deelden we de middelen met Drentse gemeenten, de politie, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), de Motorrijdersactiegroep (MAG) en andere online motorplatforms, zodat zij de campagne ook kunnen uitdragen.